Odlehčovací služba pobytová

Pravidla poskytování odlehčovací služby pobytové byla stanovena v souladu s příslušnými právními předpisy a byla schválena správní radou společnosti.

Klienti společnosti jsou s pravidly seznamováni v průběhu jednání o službě, v rámci sociálního šetření. Svůj souhlas s obsahem pravidel a jejich závaznost stvrzují podpisem smlouvy o poskytování odlehčovací služby pobytové.

Posláním odlehčovací služby pobytové je poskytnutí podpory a pomoci pečujícím rodinám či pečujícím blízkým osobám.

Cílem odlehčovací služby pobytové je vytvořit podmínky pobytu srovnatelné s domácím prostředím, nabídnout klientům přátelskou atmosféru, individuální péči tak, aby svůj pobyt vnímali jako relaxační a rehabilitační, nikoliv ústavní.

Služba je poskytována na základě smlouvy uzavřené mezi klientem a společností ANIMA ČÁSLAV, o.p.s., dle individuálního plánu klienta.

Uzavření smlouvy předchází sociální šetření, při kterém se zástupce společnosti a klient (nebo jeho právní zástupce) domluví na podmínkách poskytování služby (rozsah úkonů, způsob platby, hodinu příjezdu a odjezdu z odlehčovacího pobytu apod.).

Z důvodu zajištění kvalitní služby, v rámci sociálního šetření, žádáme klienty o vyplnění přiloženého dotazníku, který obsahuje dotazy na zvyky a návyky klienta, např. způsob stravování, zvyklosti související s nočním spánkem, obvyklá skladba jídelníčku apod.

Individuální plán sestavuje klient v součinnosti s určeným (klíčovým) pracovníkem společnosti. Účast blízké, pečující osoby na plánování a následně hodnocení služby pracovníci společnosti vítají.

Kapacita odlehčovacího pobytu je 5 pobytových míst.

Termíny realizace: únor, duben, červen, září, listopad, konkrétní termín je zveřejněn na webových stránkách společnosti.

Podmínky pobytu

Ubytování – délka pobytu a forma ubytování

Ubytování je poskytováno v délce trvání max. tří týdnů, v dohodnutém termínu (potvrzeno smlouvou o poskytování odlehčovacích služeb).

Po dobu trvání pobytu má klient k dispozici lůžko v třílůžkovém nebo dvoulůžkovém pokoji.

Po dobu trvání pobytu má klient k dispozici skříňku a noční stolek pro uložení osobních věcí, bezdrátový zvonek pro přivolání pracovníka.

Po dobu trvání pobytu má klient k dispozici společenskou místnost vybavenou TV, rádiem, videopřehrávačem, k dispozici jsou společenské hry, knihovna, která je společná i pro uživatele denního stacionáře.

V případě zájmu má klient k dispozici venkovní prostory (park) náležící k budově Centra společnosti, ve které jsou služby poskytovány (DPS Svatopluka Čecha 441, Čáslav).

Služby jsou poskytovány v otevřeném zařízení, budova se uzavírá pouze ve večerních hodinách z bezpečnostních důvodů.

Návštěvní hodiny nejsou stanoveny. Pouze žádáme návštěvy o projevení respektu k soukromí spolubydlících uživatelů.


Osobní hygiena

Po dobu trvání pobytu má klient k dispozici bezbariérovou koupelnu střediska osobní hygieny (vybavena polohovací vanou se zvedákem, kterým je zajištěn bezpečný přesun klienta do vany),  nebo hygienické zařízení, které je součástí prostor odlehčovací služby (sprcha, WC, umyvadlo).

Pomoc a podporu při úkonech osobní hygieny poskytuje po dohodě s klientem službu konající pracovník - pečovatelka.

Čas i způsob provádění úkonů si určuje klient sám ve svém individuálním plánu služby.

Klientovi je při koupeli věnována individuální péče, pracovníci společnosti chrání soukromí klienta při hygieně, kladou důraz na respekt k intimitě klienta.

Úklid koupelny (desinfekce vany a sprchy) je prováděn po každém použití, dle hygienického řádu, schváleného okresním hygienikem

Stravování

Klientům jsou poskytovány tři hlavní jídla denně: snídaně, obědy a večeře v celkové hodnotě max. 170,- Kč denně.

Dodavatel obědů:

racionální strava (č.3 - bez diety): SZeŠ Čáslav (v pracovní dny), DD Čáslav (ve dnech pracovního klidu),

diabetická dieta (č.9): DD Čáslav.

Obvyklá doba oběda: 11.30 – 12.00 hod.

Svačiny jsou připravovány dle zvyklostí klienta, potřebné suroviny jsou nakupovány dle objednávky klienta, náklady spojené s nákupy jsou evidovány v "deníčku" nákupů, vyúčtovávány jsou po každém provedeném nákupu.

Hodinu podání snídaně, oběda, svačiny, večeře, druhé večeře určuje klient dle svých zvyklostí (uvedeno v individuálním plánu klienta).

Rozpis ceny za stravu a popis způsobu přípravy stravy je uveden v článku "Popis úkonů a způsob stanovení výše úhrad, evidence úhrad".

Průběh služby (denní program - rytmus klienta)

Základní denní program - rytmus, jako je vstávání, hodina ukládání k odpolednímu odpočinku či nočnímu spánku, hodina stravování je dohodnut předem v individuálním plánu, který vychází plně ze zvyklostí klienta.

Každý klient má určeného svého „klíčového“ pracovníka. Klient společně se svým klíčovým pracovníkem hodnotí, zda služba splňuje jeho očekávání, zda mu skutečně přináší pomoc a podporu, kterou od služeb očekává, jsou-li jeho potřeby v průběhu pobytu naplňovány.

Součástí nabídky služeb je i bezplatné základní sociální poradenství.

Praní prádla

Praní a žehlení osobního prádla uživatele je zajištěno prostřednictvím služeb střediska osobní hygieny (v ceně pobytu).

Lékařská a ošetřovatelská péče, zajištění potřebných léků

Lékařská péče je zajištěna prostřednictvím ošetřujícího lékaře klienta, v případě potřeby zajistí pracovníci společnosti služby odborných lékařů.

Ošetřovatelskou péči zajišťuje domácí ošetřovatelská služba (Home–care), kterou zajistí odpovědný pracovník společnosti.

Léky, které má uživatel předepsány lékařem, je nutné mít s sebou na celou dobu pobytu připravené v dávkovačích, klient si léky bere sám - pracovník pouze klienta upozorní na čas, který má určen lékařem.

Osobní věci klientů

Klientům doporučujeme, aby do zařízení zvolili pohodlné domácí oblečení a obuv, včetně oblečení a obuvi pro pobyt mimo budovu zařízení (zahrada apod.). V této souvislovi klientům rovněž doporučujeme osobní prádlo označit jakoukoliv diskrétní značkou, jako prevenci záměny osobního prádla, ke které by mohlo dojít při eventuálním praní či žehlení.

Další informace:

Podpora personálu

Po celou dobu pobytu se klientům věnují pracovníci společnosti. Maximální počet klientů na jednoho pracovníka je stanoven kapacitou zařízení (5 klientů).

V případě potřeby je služba v průběhu dne personálně posílena.

Během pobytu je možné využít i služby: pedikúra, kadeřnictví, které společnost ANIMA ČÁSLAV, o.p.s. poskytuje v rámci vedlejší hospodářské činnosti.

Pro soužití klientů v rámci pobytu v odlehčovací službě nejsou stanovena zvláštní pravidla. Pravidla vzájemného soužití vychází z běžných zvyklostí, jako je vzájemná slušnost, dodržování nočního klidu od 22.00 hod., vzájemná tolerance.

Kouření je v prostorách odlehčovací služby a denního stacionáře zakázáno. Nicméně, k dispozici jsou venkovní prostory, které lze využít i s podporou pracovníků (např. při zhoršené mobilitě)

Denní program – aktivizační činnosti

Skupinové aktivizační činnosti:

Klienti odlehčovací služby mohou využít služby duchovního, který zařízení pravidelně navštěvuje.

Individuální aktivizační činnosti:

Plán aktivizačních činností je součástí individuánlího plánu, sestavuje je sociální pracovník ve spolupráci s klíčovým pracovníkem a klientem, dle přání a možností klienta. Aktivizační činnosti směřují k udržení či zlepšení zachovaných fyzických i psychických schopností.

Odchod - odjezd z odlehčovací služby

Předpokládaná hodina ukončení pobytu - odjezdu je stanovena při zahájení odlehčovací služby. Pracovník konající službu je nápomocen klientovi v přípravě na odjezd.


Popis úkonů z způsob stanovení výše úhrad, evidence úhrad (součást pravidel i metodiky OS)

Pokud poskytování výše uvedených úkonů (včetně času spotřebovaného k jejich zajištění) nebude trvat celou hodinu, výše úhrady bude poměrně krácena (např. úkon osobní hygieny - 1 hod. podpory 70,- Kč, úkon trvá 20 min., úhrada bude činit 24,-Kč).


Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu:

pomoc a podpora při podání jídla a pití       110,-Kč/1 hod.

- úkon představuje pomoc při konzumaci jídla, individuální odhad spotřebovaného času je stanoven v rámci jednání se zájemcem o službu (s pečující osobou) a uveden je v IP klienta (při zahájení odlehčovacího pobytu), upřesňován je v průběhu pobytu klienta dle realizované podpory - evidován v listu evidence úkonů

pomoc při oblékání a svlékání, pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík                  70,- Kč/1 hod.

- odhad spotřebovaného času je stanoven v rámci jednání se zájemcem o službu (s pečující osobou) a uveden je v IP klienta (při zahájení odlehčovacího pobytu), upřesňován je v průběhu pobytu klienta dle ralizované podpory  evidován v listu evidence úkonů

pomoc při samostaném pohybu ve vnitřním prostoru

- tento úkon představuje pomoc klientovi se sníženou úrovní mobility při pohybu "po zařízení - v parku apod.", je realizován dle potřeb klienta, které jsou definovány v IP, současně je stanoven odhad spotřebovaného času, a to dle naplánovaných aktivit - denního harmonogramu klienta - realizovaná podpora je evidována v listu evidence úkonů, je účtován v rámci realizovaných sociálně terapeutických, vzdělávacích a  aktivizačních činností

pomoc při prostorové orientaci                      22,- Kč/1 hod.

- úkon, který představuje pozornost věnovanou klientům mimo realizaci plánovaných činností - např. dohled při odpočinku, spánku apod. - je účtován paušální částkou, pro výpočet je použit obvyklý harmonogram dne, tj.: odpolední odpočinek - 2 hod.

Výpočet vychází z maximální kapacity odlehčovací služby:

1 hod. "dohledu" - 110,- Kč/počtem klientů 5 = 22,- Kč

Noční "dohled" není v rámci služby účtován.

Pomoc při osobní hygieně 70,- Kč/1 hod.

- jedná se o hygienu v průběhu dne, odhad spotřebovaného času je stanoven v rámci jednání se zájemcem o službu (s pečující osobou) a uveden je v IP klienta (při zahájení odlehčovacího pobytu), upřesňován je v průběhu pobytu klietna dle realizované podpory - evidován v listu evidence úkonů:

- celková hygiena - koupel nebo sprcha v zařízení ambulantní služby,

- hygiena v průběhu dne,

- jedná se o základní péči o vlasy (mytí a vysušení) a nehty (stříhání nehtů),

- jedná se o pomoc při použití WC.

Poskytnutí stravy

Společnost poskytuje tři hlavní jídla denně: obědy, snídaně, večeře v celkové hodnotě max. 170,- Kč

Způsob přípravy stravy:

Snídaně celkem: 33,- Kč

Snídani připravuje a servíruje pracovník ve službě z aktuálně nakoupených balených potravin. Nápoje jsou připravovány v "kuchyňce" odlehčovací služby dle přání a zvyklostí klienta. Nákupy potravin na přípravu snídaně jsou realizovány denně dle IP klientů (jsou respektovány zvyklosti a přání klienta).

Oběd celkem: 86,- Kč

Společnost zajišťuje obědy dodavatelky, převáženy jsou v termosech, servírovány v kuchyňce odlehčovací služby.

Hodnotu obědů určuje dodavatel.

DD Čáslav - dietní stravování v rozshu diet: 3, 9, 4, 9/4 a víkendová strava

SZeŠ Čáslav - racionální stravování v pracovní dny

Večeře celkem: 51,- Kč

Večeři připravuje a servíruje pracovník ve službě z aktuálně nakoupených balených potravin. Nápoje jsou přiravovány v "kuchyňce" odlehčovací služby dle přání a zvyklostí klienta. Nákupy potravin na přípravu večeří jsou realizovány denně dle IP klientů (jsou respektovány zvyklosti a přání klienta). V případě požadavku klienta zajistí společnost teplou večeři od dodavatele DD Čáslav.

Poskytnutí ubytování

Úhrada za ubytování je stanovena ve výši: 210,- Kč/1 den.

Rozsah služeb poskytovaných v rámci ubytování:

- úklid prostor, které klient využívá během pobytu

- praní a žehlení osobního prádla, včetně nezbytných úprav

- praní ložního prádla a údržba lůžkovin

Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí 110,- Kč/1 hod.

- jedná se o doprovod klienta z domácnosti do zařízení

- jedná se o pomoc a podporu poskytovanou klietnovi např. v případě zajištění lékařské péče, v případě nutné návštěvy úřadů apod.

- jedná se o podporu poskytovanou klientovi např. při realizaci návštěv blízkých osob apod.

- jedná se o pomoc a podporu klietnovi např. při poskytování podpory při zajištění duchovních potřeb (doprovod na mši - tato podpora je zajištěna pracovníkem pečovatelské služby)

- spotřebovaný čas pracovníka je evidován dle realizovné podpory v listu evidence úkonů

- úkon uplatňování práv klienta se promítá do celého průběhu realizované služby, zobrazuje se v přístupu pracovníka ke klientovi, v respektu k zásadám poskytované služby, v respektu ke klientovým potřebám, jeho individualitě a důstojnosti.

Sociálně terapeutické činnosti, vzdělávací a aktivizační činnosti   70,-Kč, 110,- Kč

- jedná se o pomoc a podporu poskytovanou klientovi při realizaci jeho denního harmonogramu - náplň a využití času během dne, obvykle se jedná o zájmovou činnost - individuální a skupinová:

__________________________________________________________________________________________________________________

Stížnosti, připomínky ke kvalitě poskytované služby

Informace pro podání stížnosti

Stížnostna poskytovanou službu je možné podat písemně (poštou, e-mailem, osobně), či ústně osobně, telefonicky i anonymně.

K podání stížnosti je možné použít schránku pro podání sdělení, námětů a připomínek nebo knihu sdělení námětů a připomínek. Kniha i schránka jsou umístěny ve vstupu do budovy centra společnosti.

Schránka je kontrolována denně sociální pracovnicí služby, obsah je vybírán zástupkyní ředitelky za přítomnosti jednoho svědka (pracovník společnosti, event. klient přítomný ve středisku osobní hygieny).

O výběru je pořízen záznam v knize evidence stížností.

Každá stížnost (písemná i ústní), bude vyřízena nejdéle do 7 dnů ode dne doručení stížnosti, při osobní návštěvě ředitelky, její zástupkyně nebo sociální pracovnice.

Výsledek řešení anonymní stížnosti bude zveřejněn na nástěnce umístěné ve vstupu do budovy centra společnosti (Svatopluka Čecha 441, Čáslav) a následně ve výroční zprávě.

Stížnost může klient podat prostřednictvím svého zástupce – kdokoli, dle vlastního uvážení (např. rodinný příslušník, obvodní lékař apod.)

Adresy pro podání stížností

ANIMA ČÁSLAV o.p.s.

Mgr. Eva Medková, ředitelka                                                327 313 039, 606 652 655

Jana Horáková, zást. ředitelky                                            327 312 678, 720 328 072

Kamila Jelínková, DiS., sociální pracovnice                      327 312 678, 723 637 544

Pracovní den: od 7.00 hod. do 15.30 hod.

Městský úřad Čáslav

Ing. Antonín Hejzlar (člen správní rady, tajenmík MěÚ)  327 300 204

Náměstí Jana Žižky z Trocnova 1, 286 01 Čáslav

V případě, že nebudete spokojeni s výsledkem a způsobem řešení Vaší stížnosti můžete se dále svou stížnost adresovat na:

Úřad práce ČR - krajská pobočka v Příbrami

Náměstí T.G. Masaryka 145                                                 950 156 301

261 01 Příbram 1

Kancelář veřejného ochránce práv

Údolní 39, 602 00 Brno                                                          542 542 111


Stížnost můžete podat na kterékoliv uvedené adrese, dle svého rozhodnutí.

Další informace můžete žádat na výše uvedených telefonních číslech.

Kontakty společnosti:

Adresa: Svatopluka Čecha 441, 286 01 Čáslav

Telefon: 327 312 678 Centrum společnosti - kancelář

327 313 039 Centrum společnosti - kancelář

Ředitelka společnosti: 606 652 655 Mgr. Eva Medková

Zástupkyně ředitelky: 720 328 072 Jana Horáková

Sociální pracovnice: 723 637 544 Kamila Jelínková, DiS.

E-mail: anima.caslav@centrum.cz

Adresa webové stránky: www.anima-pecovatelska-sluzba.cz

Rychlý dotaz / vzkaz