Pravidla poskytování pečovatelské služby

1. Pečovatelská služba terénní

2. Pečovatelská služba ambulantní


Pečovatelská služba terénní

  • Služba poskytovaná v domácnosti.
  • Pravidla poskytování pečovatelské služby terénní i ambulantní byla stanovena v souladu s příslušnými právními předpisy a byla schválena správní radou společnosti.
  • Klienti společnosti jsou s pravidly seznamováni v průběhu jednání o službě, v rámci sociálního šetření. Svůj souhlas s obsahem pravidel a jejich závaznost stvrzují podpisem smlouvy o poskytování pečovatelské služby.

Rozsah poskytovaných služeb v domácnosti klienta

Pomoc a podpora při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu

Pomoc při přípravě stravy a podání stravy

  • Jedná se o přípravu jednoduchých jídel z vlastních surovin klienta, např. svačina či přesnídávka, klasické obědové menu nelze vzhledem k časové náročnosti připravovat v domácích podmínkách.
  • Podáním stravy se rozumí servírování, eventuálně podpora při konzumaci jídel.

Pomoc při osobní hygieně - pomoc při oblékaní a svlékání

  • Služba pomoc při osobní hygieně a pomoc při oblékání a svlékání obsahuje pomoc při koupeli nebo sprchování v domácnosti, pomoc při základní péči o vlasy (mytí) a nehty (stříhání), včetně pomoci při použití WC v domácnosti.
  • Úkon je vyznačen v notýsku klienta s vyznačením času stráveného v domácnosti klienta.
  • Hygiena je prováděna dle potřeb klienta, postup úkonu je stanoven v individuálním plánu.

Podpora při pohybu v domácnosti

  • Služba je poskytována v rámci úkonu pomoc při prostorové orientaci - samostatném pohybu v domácnosti.
  • Je poskytována v dohodnutém čase. Pečovatelka tráví čas v domácnosti klienta. Cílem této služby je zajistit klientovo bezpečí v určité domluvené hodině, např. doprovod po vnitřních prostorách, na toaletu apod.
  • Úkon je vyznačen v notýsku klienta s vyznačením času stráveného v domácnosti.
  • Úhrada za poskytnutou službu je stanovena podle skutečně spotřebovaného času nezbytného k zajištění daného úkonu: pokud poskytování služby, včetně času nezbytného k zajištění úkonu, netrvá celou hodinu, výše úhrady se poměrně krátí.

Pomoc a podpora při zajištění stravy

  • Poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
  • Jedná se o ohřev a servírování stravy nebo přípravu jednoduchých jídel z vlastních surovin klienta, např. svačina či přesnídávka, klasické obědové menu nelze vzhledem k časové náročnosti připravovoat v domácích podmínkách.

Dovážka obědů

  • Obědy dováží společnost pouze klientům, kteří vzhledem ke snížené úrovni zachovaných schopností a dovedností nemohou využívat služby komerčních stravovacích agentur. Např. nejsou schopni si jídlo ohřát a naservírovat, potřebují dopomoc při konzumaci jídla.
  • Obědy jsou klientům společnosti dováženy v pracovních dnech.
  • Ve dnech pracovního klidu jsou klientům obědy dodávány pouze v případě, kdy stravování nemůže zajistit blízká osoba.
  • Dodavatelem obědů je Střední zemědělská škola v Čáslavi, Domov důchodců v Čáslavi.
  • Společnost zprostředkovává dovážku diabetických obědů – Domov důchodců Čáslav.
  • Obědy jsou rozváženy v čase od 10.30 hod do 13.30 hod.
  • Konkrétní hodina dovážky obědů je stanovena při sestavování individuálního plánu služby klienta společnosti.
  • Oběd je předáván osobním kontaktem, není možné nechávat termonosič např. u branky či vchodu do domu.
  • Objednání dovážky obědů po přerušení služby (např. ukončení hospitalizace), je nutné ohlásit dva dny předem.
  • Přerušení dovážky obědů je nutné ohlásit dva dny předem, jinak hodnota obědů propadá ve prospěch dodavatele obědů.
  • Úhrada za dovážku obědů je prováděna se zpětnou platností po uplynutí daného kalendářního měsíce, v průběhu prvních 14 dnů následujícího kalendářního měsíce.
  • Klient provádí platbu v hotovosti prostřednictvím pověřeného pracovníka společnosti oproti stvrzence, převodem na účet společnosti, nebo poukázkou.
  • Na platbu je klient upozorněn předem.
  • Hodnota obědů se vybírá předem v druhé polovině kalendářního měsíce na následující kalendářní měsíc nebo průběžně, dle ohlášení objednávky obědů od klientů.
  • Klient provádí platbu v hotovosti prostřednictvím pověřeného pracovníka společnosti oproti stvrzence, na platbu je upozorněn předem (úhrada dodavateli obědů).
  • Přeplatky za neodebrané obědy se vracejí klientovi prostřednictvím pověřeného pracovníka společnosti oproti dokladu podepsaného klientem po uplynutí daného kalendářního měsíce, v průběhu prvních 14 dnů následujícího kalendářního měsíce.
  • Úhrady, placení hodnoty obědů a vracení přeplatků za neodebrané obědy mohou provádět za klienta po dohodě rodinní příslušníci nebo další osoby a to hotově nebo zálohou.
  • Obědy se dováží v nerezových jídlonosičích v termoobalu (komplet), které jsou majetkem společnosti.
  • Zapůjčení jídlonosiče i termoobalu je zahrnuta v úhradě za dovážku obědů.

Pomoc a podpora při chodu domácnosti

Společnost nenahrazuje činnost komerčních úklidových firem. V rámci svých služeb nabízí pomoc a podporu při běžném úklidu domácnosti tzn., sociální pracovnice v rámci jednání se zájemcem o službu vyjednává rozsah úklidu, definuje míru podpory (co udělá pracovník, co klient, co společně). V případě velkých úklidů (např. po malování) a sezonních úklidů poskytne společnost podporu v zajištění komerčních firem.

Běžný úklid domácnosti

  • Úklid provádí pečovatelka v součinnosti s klientem, tzn., pečovatelka vykonává ty práce, které jsou již pro klienta fyzicky namáhavé.
  • Pracovník společnosti pomáhá s údržbou prostor, které klient aktuálně obývá. Úklidové prostředky poskytne klient.
  • Provedení úklidu je zaznamenáno v notýsku, klient stvrzuje podpisem (je-li schopen se podepsat) rozsah úklidu a čas, který pečovatelka strávila v domácnosti.
  • Mytí oken a provádění běžného - většího úklidu (včetně mytí společných prostor) zajišťuje pracovník společnosti pouze v případě, je-li součástí běžného úklidu. V ostatních případech nabízí sociální pracovník komerční služby úklidových agentur, viz. jarní úklid.
  • Pro zajištění nárazových úklidů např. velkého jarního úklidu, nabízí sociální pracovník komerční služby úklidových agentur, které na přání klienta zprostředkuje vedoucí pracovník společnosti.

Praní a žehlení prádla v domácnosti

  • Je posuzováno jako úklid v domácnosti (minutový sazebník). Pracovník dbá pokynů klienta, udržuje jeho návyky. S dodržením všech zásad poskytování služby (např. respekt k důstojnosti) v odůvodněných případech (např. při splnění pokynů klienta by mohlo dojít k poškození prádla) motivuje klienta ke změně postupů nebo např. zakoupení jiného, vhodnějšího pracího prostředku.
  • V domácnosti je prádlo klientů práno v "domácích" pračkách. Klient je  povinnen udržovat pračku v provozně způsobilém stavu. Pracovník má právo odmítnout manipulaci s pračnou v případě, že má podezření na technickou závadu. V tomto případě nabídne praní prádla v komerční prádelně nebo v SOH.
  • Požadavek na ruční praní - tento úkon je dohodnut pouze pro oděvy, které si vyžadují ruční praní, event., pokud se jedná o výjimečnou situaci, např. vyprání konkrétního kusu oděvu, který klient chce použít.
  • Podmínky praní prádla v domácnosti je konkretizováno v IP klienta.

Běžné nákupy - pochůzky

V zájmu podpory zachování schopností klienta a v zájmu podpory začleňování klienta do společnosti, společnost preferuje službu "doprovodu klienta na nákup". V tomto případě se jedná o úkon - doprovod.

  • Pracovník společnosti provádí nákupy dle objednávky klienta. Klientova objednávka je zaznamenána do osobního deníčku klienta.
  • Finanční zálohy na nákupy a platby klientů jsou evidovány v deníčku nákupů a stvrzeny podpisem klienta a pracovníka společnosti.
  • Provedené úkony služby v domácnosti klientů jsou jednotlivě evidovány v deníčcích klientů a stvrzeny podpisem klientů.
  • Vyúčtování nákupů je provedeno v deníčku nákupů po položkách, dokladováno účtenkou a stvrzeno podpisem klienta.
  • Deníček nákupů přebírá pracovník při ranním harmonogramu a odevzdává po ukončení směny odpovědnému pracovníku společnosti.
  • Nákup je možné objednat při návštěvě pečovatelky v domácnosti, nebo telefonicky, či e-mailem, vždy na následující den.
  • Četnost nákupů je stanovena v individuálním plánu klienta.
  • Vzhledem k úspoře času stráveného na nákupech, preferuje společnost prodejce, kde je možné pořídit nákup i většího rozsahu na jednom místě např. markety Billa, Penny, Lidl, Kaufland.
  • Pochůzky – služba pochůzky pomáhá klientovi např. zajistit donášku nezbytných léků, donášku obědů, zaplatit poštovní složenky, donést prádlo do SOH a po vyprání zpět  do domácnosti, apod.
  • Pochůzky jsou evidovány v deníčku, četnost pochůzek se řídí dle klientových potřeb.

Topení v kamnech včetně donášky a přípavy topiva, údržba topných zařízení

  • K poskytování výše jmenovaného úkonu dochází velmi zřídka, obvykle se jedná o domácnosti klientů žijících a venkově. Společnost úkon neodmítá, nicméně, k poskytování výše jmenovaného úkonu dochází velmi zřídka, obvykle se jedná o domácnosti klientů žijících na venkově.  Společnost úkon neodmítá, nicméně v rámci jednání se zájemcem o službu hledá i další řešení zajištění daných potřeb, jako např. jiné zajištění topení (např. v nočních hodinách) až po nabídku jíného  způsobu bydlení (např. výhledově byt zvláštního určení v DPS).
  • Konkrétní rozsah podpory je dohodnut v rámci jednání - uveden v IP. Na straně klienta je povinnost (s pomocí služby) zajistit vhodné topení, pracovník připraví topivo - přemístí ke kamnům, naštípe dříví apod. Pomůže sjednat tuto pomoc z jiných zdrojů - např. jednání na obci.
  • Údržba topných zařízení - jedná se o běžnou (uživatelskou) údržbu kamen, nikoliv o její opravy. Klient je povinen udržovat kamna ve stavu bezpečného provozu, v případě, že tomu tak není, nabídne pracovník pomoc v zajištění vhodné údržby - opravy apod.
  • V případě zajištění donášky vody zajistí klient vhodné nádoby, pokud jimi nedisponuje, služba nabídne pomoc v jejich zajištění.
  • Výše uvedené je dohodnuto s detailním popisem konkrétních podmínek a způsobu realizace v IP.

Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím

Doprovod

  • Služba doprovodu je poskytována v rámci úkonu zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, jedná se o doprovod např. k lékaři, na úřad a podobně. Je možné požádat i o doprovod např. do klubu nebo na setkání s přáteli, v případě, že tuto podporu klient potřebuje z důvodu např. částečné mobility.
  • Doprovod je poskytován na základě objednávky klienta v předem dohodnutém čase.
  • Úkon je vyznačen v deníčku klienta s vyznačením času stráveného doprovodem.
  • Klient hradí skutečný čas pracovníka strávený doprovodem.


Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí

Pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů

Konkrétní pomoc a podpora daného úkonu je zaměřená na podporu při jednání klienta s úřady, institucemi a dalšími subjekty poskytujícími veřejné služby. Jedná se také o pomoc s vyplňováním tiskopisů, žádostí i asistenci při telefonické nebo elektronické komunikaci s úřady.

Daný úkon může být poskytován jak při osobním kontaktu s klientem, tak i distančně, tedy telefonicky nebo elektronicky.

Nejedná se o poskytování právního a odborného poradenství.


Pomoc při vyřizování běžných záležitostí

Jedná se o pomoc při vyřizování běžných záležitostí zahrnující osobní, domácí, administrativní a další každodenní záležitosti klienta. Např. vyřizování osobní korespondence, pomoc při vyplňování jídelního lístku, sepisování seznamu nákupu, objednávání léků a dalších služeb, pomoc s užíváním technologií (telefon, počítač, internet).

Tato činnost je zaměřena na podporu klienta při udržování jeho soběstačnosti a kvality života.

Výše uvedené úkony jsou evidovány v osobním deníčku klienta, jejích četnost se řídí dle klientových potřeb.

Úhrada za poskytnutou službu je stanovena podle skutečně spotřebovaného času nezbytného k zajištění požadovaných úkonů: Pokud poskytování služby, včetně času nezbytného k zajištění úkonu netrvá celou hodinu, výše úhrady se poměrně krátí.


Pomoc při zajištění bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném prostředí

Dohled

Jedná se především o zajištění bezpečnosti klienta s cílem předcházet nebezpečným situacím v jeho přirozeném prostředí, podpořit soběstačnost klienta v maximální možné míře při každodenních aktivitách a činnostech.

Konkrétně se jedná o dohled nad klientem v domácnosti v čase, kdy např. pečující osoba je mimo domácnost (poskytnutí společnosti klientovi). Další možností je dohled nad příjmem léků, kdy se pečovatelka osobně ujistí, zda klient vzal potřebnou dávku léků (případně připomene), která osoba blízká nebo zdravotník předem připravil do dávkovače léků.  

Pečovatelka nemá oprávnění léky dávkovat nebo podávat!!!



__________________________________________________________________________________________________________________
Pečovatelská služba ambulantní

Služba poskystovaná ve střtedisku osobní hygieny

Cílem je poskytnutí pomoci seniorům a občanům se zdravotním postižením při úkonech osobní hygieny a současně tak uživatele služeb podporovat v zachování osobní důstojnosti a upevnění sebevědomí.

Služba je určena seniorům a občanům se zdravotním postižením, kteří potřebují pomoc a podporu při úkonech osobní hygieny (např. koupel, mytí hlavy, dovoz do zařízení a zpět) a jejichž domácí podmínky jsou vzhledem k míře jejich zachovaných fyzických schopností nevhodné.

Pečovatelská služba ambulantní doplňuje pečovatelskou službu terénní tím, že poskytuje klientům možnost využít k osobní hygieně pomoc a podporu v bezbariérových prostorách středisek osobní hygieny.

Rozsah služeb poskytovaných ve středisku osobní hygieny

  • koupel nebo sprcha s asistencí (bezbariérová koupelna)
  • doprovod (dovoz) do zařízení a zpět
  • praní prádla

Způsob praní prádla

  • Prádlo (osobní i ložní) klientů je práno v automatických pračkách. Prací prostředky klient dodává vlastní (vlastní výběr druhů pracích prostředků), na žádost klienta, v rámci služby donáška nákupů, je možné prací prostředky zakoupit pracovníky společnosti.
  • Prádlo klientů je při předání zváženo a sepsáno.
  • V případě potřeby zajistí společnost odvoz prádla do střediska osobní hygieny a dovoz vypraného prádla do domácnosti.
  • Prádlo ve střediscích osobní hygieny je přijímáno na základě soupisu v deníku evidence přijatého a vydaného prádla.
  • Množství prádla je uváděno v kg – na jednotlivých SOH je k dispozici mincíř k vážení prádla.
  • Součástí záznamu je i evidence přijatého prášku na praní (antistatických prostředků a škrobu), jeho množství a druh, je-li určen.
  • Soupis prádla, pracích a jiných prostředků potvrdí klient i odpovědný pracovník svým podpisem.

Výdej prádla

  • Vyprané a vyžehlené prádlo je klientům předáváno na základě soupisu vyhotoveného při příjmu prádla.
  • Součásti záznamu předání prádla je i evidence použitých pracích prostředků – vrácení nepoužitých prostředků nebo jejich evidence v deníku „evidence pracích prostředků“, je-li prací prostředek uložen v SOH.
  • Záznam o výdeji prádla potvrdí klient i předávající pracovník svým podpisem.

Způsob úhrady za praní a žehlení prádla

  • Úhrada za úkon (praní a žehlení prádla) je provedena na místě při předání prádla v hotovosti, oproti stvrzence a zápisu v pokladní knize.

Koupel – sprcha ve středisku osobní hygieny

Služby ve střediscích osobní hygieny jsou prováděny na objednávku – četnost úkonu, způsob komunikace (např. objednávky), způsob provedení úkonu včetně míry podpory, je uveden v individuálním plánu klienta.

Ve střediscích osobní hygieny je k dispozici vana a sprcha.

  • ve středisku osobní hygieny v centru společnosti (Svatopluka Čecha 441, Čáslav) je k dispozici polohovací vana se zvedací židlí, která umožní koupel ve vaně i klientům se sníženou mobilitou
  • středisko DPS Dolní Bučice - sprcha

Klientovi je při koupeli věnována individuální péče, pracovníci společnosti chrání soukromí klientů při hygieně, kladou důraz na respekt k intimitě klienta.

Úklid koupelny (desinfekce vany a sprchy) je prováděn po každém použití, dle hygienického řádu, schváleného okresním hygienikem.

Hygienické potřeby používá klient vlastní.

Úkon je vyznačen v notýsku klienta s vyzvačením času stráveného ve středisku osobní hygieny.

Další služby poskytované ve středisku osobní hygieny - služby poskytované v rámci vedlejší hospodářské činnosti

Níže uvedené služby jsou poskytovány pouze seniorům, občanům se zdravotním postižením a klientům společnosti:

  • pedikúra
  • kadeřnické služby

Další poskytované služby

Poskytování základního bezplatného sociálního poradenství, v rámci kterého pracovník společnosti informuje klienta např.:

  • o možnosti využití finančního příspěvku na péči
  • o možnostech využití vhodných kompenzačních pomůcek

Adresy pro podání stížností

ANIMA ČÁSLAV o.p.s.

Mgr. Markéta Dvořáková, ředitelka: 327 313 039, 725 023 322

Bc. Jitka Šandová, zást. ředitelky: 327 312 678, 720 328 072

Kamila Jelínková, DiS., sociální pracovnice: 327 312 678, 723 637 544

Pracovní den: od 7.00 hod. do 15.30 hod.

Městský úřad Čáslav

Ing. Martin Ronovský, DiS. (člen správní rady, tajenmík MěÚ)  327 300 204

Náměstí Jana Žižky z Trocnova 1, 286 01 Čáslav

  • V případě, že nebudete spokojeni s výsledkem a způsobem řešení Vaší stížnosti můžete se dále svou stížnost adresovat na:

Úřad práce ČR - krajská pobočka v Příbrami
Náměstí T.G. Masaryka 145, telefon: 950 156 301
261 01 Příbram 1

Kancelář veřejného ochránce práv

Údolní 39, 602 00 Brno, telefon: 542 542 111

  • Stížnost můžete podat na kterékoliv uvedené adrese, dle svého rozhodnutí.
  • Další informace můžete žádat na výše uvedených telefonních číslech.

Kontakty společnosti

Adresa: Svatopluka Čecha 441, 286 01 Čáslav

Centrum společnosti - kancelář: 327 312 678, 327 313 039

Ředitelka společnosti, Mgr. Markéta Dvořáková: 725 023 322

Zástupkyně ředitelky, Bc. Jitka Šandová: 720 328 072

Sociální pracovnice, Kamila Jelínková, DiS.: 723 637 544

E-mail: anima.caslav@centrum.cz

Adresa webové stránky: www.anima-pecovatelska-sluzba.cz